Recruitment in 2023

Recruitment in 2023

Deel deze post

Het jaar 2022 is voorbij gevlogen als je het ons vraagt en 2023 staat in de startblokken! We hebben al enkele mooie artikelen voorbij zien komen op verschillende platformen waarin recruitment trends voor 2023 worden gedeeld. Een aantal trends zullen je bekend voorkomen of heb je zelf wellicht al in het werkveld meegemaakt. We delen als team Master Next Talent graag de recruitment trends die er voor ons uitspringen.

 

Soft- vs. hard skills

Nog niet eerder was er zo’n krapte op de arbeidsmarkt in Nederland, waarbij het einde nog niet in zicht is. Van groot belang voor recruiters en werkgevers om meer en meer in te zoomen op de aanwezige competenties van een potentiële collega, in plaats van enkel op de hard skills die mooi opgesomd in het cv staan. Nooit eerder spreekt ‘hire for attitude and train for skills’ zo tot de verbeelding als nu en in de toekomst zal dit niet anders zijn. Dit vergt wellicht een andere kijk op het cv en een ander soort gesprek met de kandidaat. 

Wij zijn van mening dat zowel voor recruiter als kandidaat soft skills meewegen. Als recruiter zijnde maken je soft skills je onderscheidend, hoe ga ik een gesprek in? Bij Master Next Talent werken wij vanuit onze 4P’s, een van deze 4 P’s is ‘persoonlijk’. Wij gaan voor een menselijke relatie. Recruitment is mensenwerk en gaat dus niet alleen over hard skills. Als recruiter leer je ook naar je gevoel te luisteren en een klik te zoeken tussen de kandidaat, het bedrijf en de openstaande functie.

 

‘Gen Z’ betreedt de arbeidsmarkt

De komende jaren zal generatie Z (geboren tussen 1997-2012) meer en meer de arbeidsmarkt betreden. Deze generatie, ook wel ‘Generatie Einstein’ genoemd, is vanaf geboorte reeds gewend aan een snelle, digitale wereld met grote hoeveelheden data. Om als werkgever deze doelgroep te bereiken en aan te spreken, is het de kunst dat organisaties mee moeten in deze ontwikkeling en de juiste kanalen moeten gebruiken om in contact te komen en blijven met deze i-generatie. De afgelopen jaren is ‘gen Z’ al langzaam aan binnengedruppeld op de arbeidsmarkt.

Wij houden voortdurend de trends en relevante ontwikkelingen in de gaten en hebben de afgelopen twee decennia ervaringen opgedaan om jouw organisatie met elk recruitment vraagstuk te kunnen bijstaan. Op deze manier kunnen we je ook adviseren over het bereiken van ‘nieuwe’ generaties.

 

Verbogen doelgroepen

We vallen vaak terug op de ons bekende wervingsmethoden, zeker als we onder druk reactief moeten werven. De krapte op de arbeidsmarkt maakt echter dat we steeds creatiever moeten worden met onze wervingsmethodes en wervingskanalen. Er zijn nog altijd grote groepen potentiële kandidaten niet online vindbaar en bereikbaar. Hoe bereiken we die verborgen doelgroepen? Wie weet komt het ouderwets flyeren of het zetten van een advertentie in een krant weer terug?

Een goede doelgroepanalyse is een must! Weet wie jouw doelgroep is, waar zij zich bevindt en op welke manier zij aangesproken wil worden. Weet je dit? Dan loop je al een stap voor en trek je de aandacht van je gewenste kandidaat. Heb je dit niet helemaal helder? Master Next Talent kan je vanzelfsprekend helpen met een juiste doelgroepanalyse.

 

Hybride werken

‘Ieder nadeel heeft zijn voordeel’, een gevleugelde uitspraak die weer eens zijn waarde heeft laten zien. Covid heeft ons als werkende samenleving de laatste jaren laten zien dat hybride werken in veel gevallen prima kan. Het zal ook nooit meer verdwijnen uit onze maatschappij en is het ‘nieuwe normaal’. Dus neem deze optie mee in je bedrijfsvoering en laat het geen ‘make or break’ worden in je aannamebeleid. Het zou jammer zijn als je de perfecte collega laat lopen omdat niet duidelijk is of hybride werken een mogelijkheid is.

    

Strategisch Talent Management

Talent management is van strategisch organisatiebelang! Het is meer dan ooit één van de grootste kritische factoren voor organisaties met (groei)ambities geworden. Daarom moet je als bedrijf, wil je niet achterblijven, pro actief en goed beleid maken op het gebied van talent management. Niet enkel om talent te werven, binnen te halen en te onboarden, maar zeker ook om talent te behouden en te ontwikkelen. Het aantal vacatures zal de komende tijd namelijk niet afnemen, integendeel! Dus; neem talent management mee in je lange termijn plannen en houdt op deze manier zelf grip en de regie op je talent management. De senior specialisten van Master Next Talent kunnen je hierbij zeker ook helpen.

 

Wil je vrijblijvend advies of heb je hulp nodig? Neem contact met ons op!

Bekijk meer

Het is tijd voor rebranding

Na jaren van zelf keihard mee-rennen als oprichter van een recruitment organisatie, heb ik recent de keuze gemaakt mijn eigen rol anders in te vullen.

Even rechargen

Ik heb verdorie echt heimwee …   Heimwee naar vorige week. Ik was namelijk op een betoverende plek, boven op een berg in Piemonte, Italië.

Contact